CONTEXTUAL LEARNING

REACT

R -Relating , linking the concept to be learned with something
the student alreadyknows
E- Experiencing ,hands on activities and teacher's explanation
allow students discover new knowledge
A-Applying, students apply their knowledge to real world
situations
C- Cooperating,students solve problems as a team to reinforce
knowledge and develope Collaborative skills
T-Transferring, student take what they have learned and
apply it to new situations contexts

Wednesday, September 2, 2009

Ramadhan Kareem

Hari ini telah 13 hari kita berpuasa. 4 hari bermula persekolahan penggal kedua. Pelajar Tingkatan 5 sedang berperang dengan killer subject pada minggu ini.

Dalam keberkatan Ramadhan ada pertolongan Allah yang mana kita tidak menyedarinya. Pelajar diberi kekuatan dengan amal yang solih. Tarawih dan tahajjud merupakan bekalan ampuh untuk menghadapi peperangan ini .Sebagaimana sahabat Rasulullah apabila ada panggilan Jihad mereka tidak tidur pada malam hari dan mengerjakan solat tahajjud bagi kekuatan diri.

Dikesempatan pagi semasa rehat pelajar bolehlah melaksanakan solat sunat dhuha selepas tadarus atau semasa rehat.Santapan rohani ini penting untuk kita mendidik hati dan nurani supaya memiliki sifat mahmudah, tidak emosi, bertimbang rasa, tidak zalim dan berlaku adil antara kita.Jauhilah sifat mazmunah yang sentiasa menghantui diri kita disebabkan nafsu amarah yang memuncak. Walaupun iblis dan syaitan telah di belenggu namun syaitan bermaharaja lela dalam diri kita tidak dapat di kawal.Mujahadah dengan nafsu dalam diri adalah musuh yang sukar di kawal kecuali dengan iman dan taqwa.

Jadikan madrasah Ramadhan sebagai temapat kita muhasabah diri dan mentarbiyah diri menjadi manusia yang lebih baik.Semuga segala amal menjadi ibadah.

SELAMAT BERPUASA DAN MENYAMBUT RAMADHAN AL KAREEM.

Ramadhan... hadirmu di nanti ... pemergianmu di tangisi....
Carilah lailatul qadar pada 10 malam terakhir.....................

No comments:

Post a Comment